20800kr i kvarskatt

Kommentera
 
Igår deklararerade jag. Jag visste att det skulle bli kvarskatt. Det blir lätt det när man har flera olika arbetsgivare, plus egen verksamhet.  Jag gissade mellan 15000-20000 kr. Det var ju ganska nära gissat, fast hamnade utanför på fel sida så att säga.... 20800kr. 
 
Lite lätt chockad betalade jag med en gång. Ville inte ha det framför mig. Vill att pengarna på kontot ska vara mina egna och inte vara reserverade till framtida stora ofrånkomliga utgifter.
 
Så några tips (som jag ger mig själv lite för sent): 
1) Låt, om du vill, din huvudsakliga arbetsgivare dra lite extra skatt om du brukar få kvarskatt
2) Ha alltid en ekonomisk buffert för plötsliga utgifter
3) Betala preliminärskatt om du har en vinstdrivande firma
4) Om du inte måste ha en firma, men vill ha en egen verksamhet så fakturera direkt som egenanställd (googla på fakturera utan företag så kommer flera bra förslag, själv har jag nu använt mig av Frilans Finans, vet andra som använder Cool Company). Då är pengarna man får redan skattade och klara.
 
Jag har nyligen lagt ner min firma för att fakturera som egenanställd istället. Ser fram mot den dagen jag helt kan slippa NE-blanketter, årsbokslut, momsredovisningar och framförallt kvarskatt.
 
Jag vet att jag idag muttrar ganska rejält på skatten, och jag vet så klart att skatten går till bra saker och självklart ska jag göra rätt för mig. Men.... har man just betalat 20800kr anser jag mig ha rätten att gnälla bara lite till.  :) 
 
Hoppas ni fick ett bättre resultat än mig och kan njuta av lite extra semesterkassa!
 
Tips på blogg om olika spartips och reor. Jag behöver verkligen hålla i pengarna nu.✿✿✿