KonMari - Städar fram mig själv

Kommentera
 
 
Post-deklarations-stress, kanske man skulle kunna kalla det. Men efter mitt tidigare inlägg om min gigantiska kvarskatt så har jag drabbats av en stor längtan att tjäna tillbaka pengarna. Dessvärre har jag aldrig haft det så lugnt på min lilla sidoverksamhet som nu. Inte ett uppdrag! Istället för att fastna i frustrationen har jag bestämt mig för att städa fram mig själv igen. Rensa rent och öppna upp för nystart.
 
Mycket runt omkring speglar mer mitt gamla jag, än mitt framtida. Varför inte bara omge mig av saker jag tycker om? Allt annat kan slängas ut eller skänkas bort. Jag har tidigare läst Mari Kondos bok The Life Changing Magic of Tidying up. Jag rekommenderar den till alla som vill göra sig av med alltför många prylar.
 
Ni hittar den på svenska här och på engelska här.
 
Det är denna bok jag kommer utgå från när jag tar mig an hemmet. Jag börjat med metoden, som kallas för KonMari tidigare, men är inte färdig. Det finns många ytor kvar att arbeta med. Inte minst mitt hemmakontor. Presentpapper, viktiga papper, tomma pärmar, pärmar med bara 3-4 papper i, alltför många skrivblock med enstaka klotter i, och så vidare.
 
KonMari går ut på att man bara behåller det som "Spark Joy", resten åker bort. Okej, det finns givetvis undantag när det handlar om viktiga papper och räkningar, men grundprincipen är bra. Blir man illa tillmods av något, så är det klockrent att göra sig av med föremålet. Blir man oberörd eller måste fundera ett tag, så ligger också föremålet risigt till i chanserna att få bli kvar.
 
Det jag ser fram mot efter min framfart av KonMari är ett renare och luftigare hem, där jag blir glad av att se mig omkring eftersom jag gillar allt jag ser. :) 
 
Har ni testat KonMari eller någon annan rensa-i-röran-metod?
 
*Inlägget innehåller annonslänkar (affiliatelänkar) till Bokus. Detta påverkar inte mina åsikter eller värderingar.