Så hjälper du fåglarna under vintern

Kommentera
 
Fåglar som stannar kvar i Sverige under vintern kan klara sig betydligt bättre om vi bidrar med lite mat. Fåglarna behöver fett för att klara kylan, och förutom att det känns bra att hjälpa till är det förstås mysigt att se fåglar på nära håll.
 
Olika fåglar har förstås olika favoriträtter. Utanför vårt köksfönster finns en bit trädgård med gräs och ett gammalt träd. Särskilt under vintertiden sprider vi ut lite av varje för att se vilka fåglar som kan tänkas komma på besök. 
 
Så matar vi fåglarna:
 
Solrosfrön häller vi i en fågelmatninsstation som hänger på en pinne ganska nära vårt köksfönster. Där får vi på nära håll göra oss bekanta med bland annat domherre, talgoxe och nötväcka.
 
Äpplen lägger vi på marken, koltrasten brukar vara först fram att äta av dom.
 
Talg, kokosfett m.m. hänger vi upp i träden. Försöker hitta ett alternativ som inte innehåller palmolja. Till dessa bollar och korvar kommer ofta blåmesen.
 
Mjölmaskar lägger vi på ett fat på marken, tror alla fåglar som kommit på besök är förtjusta i dessa. 
 
Jag har hört talas om att man kan hänga upp ett bregottpaket till fåglarna. Det har jag ännu inte testat, men om någon av er gjort detta eller har något annat omtyckt knep för att hjälpa småfåglarna så får ni gärna tipsa i en kommentar nedan.
 
Vilken är eran favoritfågel vid fågelbordet? Själv gillar jag de söta små stjärtmesarna, men även nötväckan är kul att se. Det är nyligen jag börjat intressera mig för fåglar, så jag kan inte nämna namnet på någon ovanlig jag sett. Det är först nu som jag höjer blicken vid minsta kvitter.
 
Till vårens projekt finns att sätta upp mer fågelholkar, och till sommaren vill jag än mer bjuda in fåglar och insekter till trädgården. Mer om det längre fram.